Doel
Wie is wie?
Chronologisch overzicht
Fotoalbum
Links
Partnerschap
Actualiteit
Contactgegevens

Kies uw taal
Nederlands / Frans

Choisissez votre langue
Néerlandais / Français

 

Doelstellingen

Verbroedering tussen het Stella-Matutina College (Lede, Vlaanderen, België) en het Lyceum van Ambohitrimanjaka geassocieerd met het college van Ambohitrimanjaka (Madagaskar).

Een verbroedering tussen twee scholen uit twee verschillende werelden biedt voor beide partijen heel wat voordelen. De werking van het project situeert zich op drie domeinen:


1 Pedagogische uitwisseling tussen leerkrachten


Praktijkervaringen worden uitgewisseld: leerkrachten van het ene land gaan op bezoek bij hun collega’s van het andere land aan de andere kant van de wereld en wisselen pedagogische of didactische ervaringen uit.

Thema’s waar rond gewerkt wordt zijn: Frans-2e taal, wetenschappen en ook algemenere thema’s zoals actieve werkvormen, milieu op school en integratie van ICT.

De Belgische leerkrachten bezochten aan hun collega’s in Madagaskar in 2001, 2003, 2004 en 2008.

In maart 2008 werden 2 Madagassische collega’s in België ontvangen ter gelegenheid van de 10e verjaardag van de vereniging « Leraren zonder Grenzen » (met als Franstalige tegenhanger « Enseignants sans Frontières ».)

In 2008 werd het accent gelegd op de realisatie van het programma Frans – 2e taal.

In maart 2011 werken we vooral op het domein van de wetenschappen.


2 Sensibilisering van leerlingen:


De leerlingen van de drie scholen zijn sterk betrokken bij het project. Wat ze gemeen hebben is Frans als tweede taal. En dat schept een band...

Elke leerling heeft een vaste correspondent aan de andere kant van de wereld. Ze schrijven dan ook meermaals per jaar tijdens de Franse les brieven naar elkaar.
In de vakoverschrijdende “Vrije Ruimte” worden de Belgische leerlingen van het 5de jaar warm gemaakt voor de Noord - Zuid relaties. Hetzelfde gebeurt via verschillende parascolaire activiteiten langs Madagassische kant.


3 Materiële ondersteuning:


Af en toe wordt ook materiële steun georganiseerd. Zo werden in het verleden al 700 kg boeken ingezameld en verscheept naar Madagaskar. Dit gebeurde ook reeds met rekenmachines, werkend op zonne-energie, educatieve gezelschapsspelen en audiovisueel en informaticamateriaal. Heel recent werd beslist tot de aankoop van schoolboeken ter plaatse. De bedoeling hiervan was de mediatheek in Madagaskar uit te breiden.

Ook aan het financiële plaatje van het project werken de Belgische leerlingen actief mee. Dit doen ze door producten te verkopen uit de Oxfam wereldwinkel of wenskaarten van handgeschept papier, gemaakt in Madagaskar. Ze organiseren sobere maaltijden en nemen deel aan publieke evenementen zoals een concert ten voordele van het project, enz.


Resultaten van de uitwisselingen:

Het project heeft langs beide kanten een positieve impact:
1 De toegevoegde waarde voor de Madagassische school

- Een zeker isolement wordt doorbroken, op gebied van communicatie, op gebied van materiaal, maar vooral op gebied van denkpatronen.

- Het partnerschap, gebaseerd op het experimenteren met nieuwe interactieve en communicatieve werkvormen (DVD, Spelen, zang, maskers,….) zorgt voor een reële ondersteuning voor de collega’s in Madagaskar die elke dag geconfronteerd worden met een moeilijke socio-economische situatie.

- De banden van de scholengemeenschap binnen de regio van Ambohitrimanjaka worden versterkt.

- De infrastructuur van de school (mediatheek, informaticaklas) wordt verbeterd.

- Het beeld op de Belgische partnerschool wordt correcter en minder geïdealiseerd. Dit alles, dank zij de vele persoonlijke contacten en verschillende stages in de 2 landen. Het beeld dat de één van de ander heeft, is totaal anders dan de clichés die bepaalde media ons willen tonen.

- Ons project is in Madagaskar officieel erkend als “buitenschoolse activiteit”, sinds 2006-2007.

- Het materiaal, verworven door het partnerschap en het gebruik ervan, wordt positief bevonden door de Madagassische inspectie.

2 De toegevoegde waarde voor de Belgische school

- Onze kijk op de wereld wordt breder, ook hier. We doorbreken de vooroordelen.

- De ontwikkeling van een (h)echt solidariteitsgevoel Noord-Zuid, op langere termijn, gebaseerd op persoonlijke contacten en wederzijds respect.

- We creeëren een educatieve gemeenschap. Als de Madagassische collega’s in België worden ontvangen worden banden gesmeed en concentreren we ons op een gemeenschappelijk project. De gewone lessituatie wordt doorbroken.

- Onze manier van lesgeven wordt aan een kritische blik onderworpen. Zijn we niet teveel afhankelijk van onze technische ondersteuningsmiddelen? We zijn geneigd dit te vergeten. Een project zoals dit, stelt ons in staat ons af te vragen hoe we meer kunnen doen, met minder.

- Bepaalde problemen van ons dagelijks leven worden gerelativeerd door ze te vergelijken met deze waarmee onze collega’s in het zuiden mee geconfronteerd worden.